פיוטי הלל

על האתר: 

באתר זה אני מתכוון לקבץ פיוטים שכתבתי. בשלב זה אין להם לחן, עמכם הסליחה.

24/09/14

סליחה

פיוט סליחה לימים נוראים. הפיוט בנוי לכאורה בצורה קלאסית: מרובעים עם חריזה, אקרוסטיכון א"ב עם שם המחבר. בפועל הסליחה מדברת על חטאים מודרניים.
06/11/13

אדם נברא איך על לבבו

הפיוט הוא סליחה בסגנון הסליחות של יהודי אשכנז. הוא נכתב לקראת ראש השנה תשס"ז. מבנה הפיוט הוא א"ב + חתימת שם המחבר. הבתים הם על פי הלכות תשובה להרמב"ם.
17/03/12

רפואה

לע"נ אמו"ר, שלום זאב ב"ר אליעזר ליפמן הלוי. נלב"ע י"ד בתשרי תשע"ב

 

אִם גָּבַר עָלֶיךָ חֳלָאֶיךָ
בְּטַח בְּמֶלֶךְ עוֹלָם בּוֹרְאֶךָ
גַּם לְעֵת בּוֹא יְמֵי דָּבְאֶךָ
דְּבַק בָּאֵל שׁוֹמֵר מוֹצָאֶךָ
שנאמר "כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ" (שמות ט"ו כו)

הָאֵל הַנּוֹתֵן מָזוֹר לְכָל מַחֲלָה
וּבְכוֹחוֹ לְהַדְבִּיר כָּל תַּאֲלָה
זְכֹר לָנוּ זְכוּת אָבוֹת לְמַעְלָה
חֲטָאֵינוּ תַּטְמִין לְבַל תַּקָּלָה
שנאמר " אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ". (במדבר י"ב יג)

טוּב רַחֲמֶיךָ גַּלֵּה מֵעַתָּה
יְשׁוּעָתֵנוּ נָא תָּחִישׁ בְּעִתָּהּ
כִּגְוִיָּה נִבְהֶלֶת מְלֵאַת בְּעָתָה
לְךָ סְמוּכָה בְּהִמָּלֵא סְאָתָהּ
שנאמר "רְפָאֵנִי ה' וְאֵרָפֵא הוֹשִׁיעֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתִי אָתָּה" (ירמיהו פרק יז פסוק יד)

מַעַרְכֵי לֵב נוֹקְשוּ בַעֲלִיבוּתָם
נָא הַמְצֵא מָזוֹר לִדְאָבָתָם
סְלַח וּמְחַל לְכָל מְשׁוּבוּתָם
עַל מָזוֹר וְתֶרֶף לִסְאָבָתָם
שנאמר " הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם" (תהלים קמ"ז ג)

פְּדֶה נַפְשִׁי וְהוֹשִׁיעֵנִי
צוּר עוֹלָמִים מְהֵרָה עֲנֵנִי
קָרָאתִי אֵלֶיךָ, אֱלֹקַי חָנֵּנִי
רְאֵה צָרַת נַפְשִׁי וּפְדֵנִי
שנאמר "ה' אֱלֹקָי שִׁוַּעְתִּי אֵלֶיךָ וַתִּרְפָּאֵנִי" (תהלים ל' ג)

שְׁלוֹם בְרוּאֶיךָ זְכֹר לְהֵיטִיב
תֹּאמַר הַיּוֹם: לְחַיִּים מְצָאתִיו
הֵן לַאֲרִיכוּת יָמִים בְּרָאתִיו
לְלוֹמֵד לִקְחִי - בְּרָכָה מִלֵּאתִיו
שנאמר "שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר ה' וּרְפָאתִיו:" (ישעיהו נ"ז יט)

25/09/10

פיוט זכרונות לראש השנה

אֲדוֹן עוֹלָמִים שׁוֹכֵן שָׁמַיִם
בָּרָא מֵרֵאשִׁית כָּל יוֹשְׁבֵי הַדּוֹמִים
גֶּשֶׁם זָכַר בְּהַמְטִירוֹ עָלָיו מַיִם
שֶׁנֶּאֱמַר "וַיִּזְכּר ֱלקִים אֶת נחַ וְאֵת כָּל הַחַיָּה וְאֶת כָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר אִתּו בַּתֵּבָה וַיַּעֲבֵר ֱלקִים רוּחַ עַל הָאָרֶץ וַיָּשׁכּוּ הַמָּיִם " (בראשית ח' א )

דָּן לְגָלוּת אֵת בְּנֵי יַעֲקֹב
הָפַךְ הַחֵטְא מִמִּישׁוֹר לַעֲקֹב
וְיִזְעֲקוּ בְּקוֹלוֹת שָׁמַיִם לִנְקֹב
שֶׁנֶּאֱמַר " וַיִּשְׁמַע ֱלקִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכּר ֱלקִים אֶת בְּרִיתו אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקב " (שמות ב' כד )

זוֹכֵר קוֹנֶה בְּכֹרָתוֹ וְלֹא בְּאֶלֶף כּוֹר
חָמַד מְקוֹם עוֹלָה תְּמִימָה לִמְכֹּר
טַעְתָּ בְּנֵי אֶזְרָחִי בָּאָרֶץ לָהֶם תּחְכֹּר
שֶׁנֶּאֱמַר " וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכּר וְהָאָרֶץ אֶזְכּר" (ויקרא כ"ו מב)

יָצַר עוֹלָם וּבְרִיּוֹת קַדְמוֹנַי
כֵּן עֲשֵׂה נִפְלָאוֹת להֲמוֹנַי
לֹא שָׁכַח רַחֲמָיו עַל מַאֲמִינַי
שֶׁנֶּאֱמַר " זֵכֶר עָשָׂה לְנִפְלְאֹתָיו חַנּוּן וְרַחוּם ה'" (תהילים קי"א ד)

מִנִּי קֶדֶם פִּרְנֵס בּוֹרֵא יְצִירָתוֹ
נָתַן לְכָל נִבְרָא וִיְצוּר דֵּי מִחְיַתוֹ
סִיבֵּב עוֹלָמוֹ וְזַן כָּל כְּמַרְאִיתוֹ
שֶׁנֶּאֱמַר "טֶרֶף נָתַן לִירֵאָיו יִזְכּר לְעולָם בְּרִיתו " (תהילים קי"א ה)

עַבְדֵי עוֹלָם, אֲנַחְנוּ עֲבָדָיו
פֶּן יִשְׁכַּח בְּרִית מְיוּחֲדָיו
צוֹפֶה בְּרַחֲמִים לְזֵכֶר יְדִידָיו
שנאמר "וַיִּזְכּר לָהֶם בְּרִיתו וַיִּנָּחֵם כְּרב חֲסָדָיו " (תהילים ק"ו מה)

קָצָף עַל עִיר פְּעוּלָּתָהּ גְּרוּעָה
רָאָה הֲלִיכָתָהּ בְּאֶרֶץ פְּרוּעָה
שִכַּח חֲטַאֵיה בְּיוֹם תְּרוּעָה
שֶׁנֶּאֱמַר "הָלךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלַיִם לֵאמר כּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לא זְרוּעָה " (ירמיהו ב' ב)

תֹּקֶף בְּרִיתו זוֹכֵר לְכֻלָּם
כְּבִימֵי בְּחוּרוֹת וְלֹא נֶעֱלָם
מְקַיֵּם דְּבָרוֹ וְשׁוֹמֵעַ לְקוֹלָם
שֶׁנֶּאֱמַר " וְזָכַרְתִּי אֲנִי אֶת בְּרִיתִי אותָךְ בִּימֵי נְעוּרָיִךְ וַהֲקִימותִי לָךְ בְּרִית עולָם " (יחזקאל ט"ז ס)

נִזְכַּר בְּכָל עֵת בְּיֶלֶד אִמּוּנֵי
פָּתַח לוֹ פֶּתַח תְּשׁוּבַת רִאשׁוֹנִי
צַו לְשַעֲשְעוֹ בְּהִיזָּכְרוֹ לְפָנַי
שֶׁנֶּאֱמַר " הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשׁוּעִים כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּו זָכר אֶזְכְּרֶנּוּ עוד עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לו רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ נְאֻם ה'" (ירמיהו ל"א יט)

הֲלֹא תִּזָּכֵר בְּרִית רִאשׁוֹנַי
לָנֶצַח תַּחְמֹּל עַל עַם הֲמוֹנַי
לְמֶלֶךְ נַמְלִיכָךְ בִּזְכוּת רַעֲיוֹנַי
שֶׁנֶּאֱמַר " וְזָכַרְתִּי לָהֶם בְּרִית רִאשׁנִים אֲשֶׁר הוצֵאתִי אתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְעֵינֵי הַגּויִם לִהְיות לָהֶם לֵ ֱלקִים אֲנִי ה'" (ויקרא כ"ו מה)

12/09/10

קינה על ילד שנקטף

(לע"נ אמיתי בן אלכסנדר וענת רון)

 

אֱמֶת אָמַר אֲדוֹן עוֹלָם בְּבָרְאוֹ
בִּקֵּשׁ בָּרוּא בַּל יִחְיֶה עֵץ בְּנָגְעוׁ
גֵּרֵש גּוּף גְּבוּל מֵעֵבֶר קַדְמוֹנַי
דָּם דּוֹרוֹת דָּרַשׁ מִזָּרְעוֹ וֶאֱמֶת ה'

הֲרֵי הוּא הֹוֶה וְאֵינוֹ מְאַחֵר
וְאֵין וִיעוּד וֶסֶת אֶצְלוֹ לְהִזָּכֵר
זִכְרוֹן זוּלַת זֹאת בְּהִתְהַלְּכוֹ לְפָנַי
חָמַד חֹסֶן חַנּוֹךְ שֶׁנִּלְקַח וֶאֱמֶת ה'

טָרַח טָהוֹר טֶרֶם הֶחֱזִירוֹ מַלְאָךְ
יִדַּע יֹפִי יוֹבֵל בְּמִצְוַת פִּלְאָךְ
כְּמוֹתוֹ כֵּן כַּפָּרַת בְּנֵי מַאֲמִינַי
לְעוֹלָם לְבַד לֹא תּוֹתִירֵם וֶאֱמֶת ה'

מַקֵּל מַכֶּה מַיִם לִפְנֵי צְעִירִים
נָם נֶזֶף נָאֳמוֹ לְשֵׁמַע הַמּוֹרִים
סוֹד סִלֵּק סַלְעִי מֵעֲבוֹר עִם הֲמוֹנַי
עַד עֶרֶב עֲרָבוֹת הִגִּיעַ וֶאֱמֶת ה'

פִּלְאִי פָּקַד פְּרוּסִים מִתֵּת לַיְּקָרָה
צִדֵּק צַו צוּרוֹ בְּעָמְדוֹ בַּנִּקְרָה
קִדֵּם קָרוּא קָדוֹשׁ מִבֵּין נֶאֱמָנַי
רָכַב רִכְבֵי רֶשֶׁף וְלֶהָבָה וֶאֱמֶת ה'

שׁוּבָה שְׁבוּתֵנוֹ שָׂרוֹ שֶׁל עוֹלָם
תֵּן תֹּרֶף תְּפִלָּתֵנוּ דָּר נֶעֱלָם
הִלַּלְנוּךָ אָבִינוּ בְּעֵת בִּיעוּת רַעֲיוֹנַי
חַזֵּק עוֹמְסֵי גְזֵרָתָךְ תָּמִיד וֶאֱמֶת ה'

24/09/09

קינה על גירוש יהודי גוש קטיף וצפון השומרון וחורבן הישובים שם


עוד לא תמו צרות חודש אב
ובאב תשס"ה גוש קטיף חרב
ושקול החורבן לשרפת בית אהב
על כן יקוננו כל ישראל קדושיו.


איכה אלי נקונן מאליו
נשכח גוש קטיף ומפעליו
עלה הכורת וחרש עליו
חרב ונכרת הישוב שליו.

בליל נגב תימנה, חם ולח
פגע רשע ודרכו צלח
וניטשה אוניה מידי מלח
וגורשו יהודי מושב בדולח.

גם עני אביון, אליך יעטיף
ועשיר מהון, דמעות עליך יטיף
אבל שוכן שחק , כאשד ישטיף
בגירוש יהודי מושב קטיף.

דץ קוצץ כאיכר עם חרמש
שיבולי ביכורים לעקור מחמש
כחרק ותולע ברגל רומש
גורשו גם יהודי חומש.

היכה בנו מנהיג כחובל בגיגית
הותיר לנו רק דמעה נוגית
לא נשאר דבר משמחה חגיגית
כי גורשו גם יהודי דוגית.

ואקרא אל ה', לתפילתי לא ענני
שיוועתי לפניו, ביקשתי ולא חנני
יושב מרום עטה גלימת דין, ודנני
וגורשו יהודי נצר חזני.

זה שבכה והיליל על ימי בן דינאי
יאלם דום עת ישמע על זכרוני
ואיך תצאנה תפילות מבין שיני
כי גורשו יהודי אלי סיני.

חשך עולמנו, נותרנו בלי מאור
עבשה העיסה, נותרה בלי שאור
צחקי וצהלי, יושבת בת יאור
כי גורשו יהודי גן אור.

טרם נשמע שכזה לידידים
ארץ ושמים נחרדים מעידים
בראותם יהודים מגרשים יהודים
ומחריבים את הישוב כדים.

ירח אב עוד האריך מענית
לא זעו פניו, דמו לגרניט
וגזר הגוזר עם כנס חמסנית
גירוש וחורבן על ניסנית.

כדלים ורקים אליך נעטיפה
זעקנו וקראנו יחד ולא נעדיפה
אלו שהשלטון להם החטיפה
וגורשו תושבי תל קטיפא.

למול אכזר כיענים במדברים
נחלצו לעזרתו עמך כגורים
אך לא עמדו בפרץ גיבורים
גורשו יהודים גם מנצרים.

מי לא מילא פיו יללה ולא יודה
הוותנו היתה ואח לא פדה יפדה
את אחיו מגזרת רודן רודה
כי גורשו יהודי פאת שדה.

נהרו גברים נשים וטף בהמון
נדחפו לגדרות כפר מימון
עליהם גבר קול הממון
וגורשו יהודי בני עצמון.

סוערים מים אל רוחך בעים
גלים נוהמים לא שוקטים דים
כסופה עלו רבים כחול הים
גורשו קומץ תושבי שירת הים.

על אפיקי נגב כאייל נערג
כל היום דומה כעליך נהרג
כנכרי מושלך מאחורי הסורג
הושלכו מביתם יהודי מורג.

פסק כל דיבור ואומר ניטל
וכל לב יהודי נחמץ ונקטל
ראשינו רסיסים כי יבש הטל
בגירוש יהודי גני טל.

צדיק הוא ה' וסולח למרים
אך עת משחית שוּלח מֵאַיָם
לא יבחין ויפגע בצדיק קיים
כך נשחתה ונחרבה רפיח ים.

קרענה בנות ציון כל שהרון ורדיד
אויה לנו שהייתה בנו יד ידיד
שבנו ראינו עם יהודי נדיד
בגירוש יהודי מושב גדיד.

רם ונישא דגלנו, בבואנו ציונה
היום יבכו וילילו, כל בני המונה
קופל הדגל ומקהלות לא תרונה
בגירוש יהודי כרם עצמונה.

שברי הים מעלים עוד גלים
חרבו נפלו סוכות דגלים
ורבבות חיל יכולים ומסוגלים
וגורשו מביתם יהודי נווה דקלים.

תלו עוללים עיניהם במרום
תפילתם כערבות שחקים נערום
ולא שעית לפלל בני מרון
גורשו יהודים מכפר דרום.

הלא מני קדם רדפונו כנענים
אדומים, יונים, רומאים וגרמנים
ועתה אחינו, חשבנום נאמנים
גירשו והחריבו גנים בגנים.

לך פנינו תומך עני ורש
שלא אותנו בן האמה יירש
ולא עלה לנו שום מדרש
וכפר ים נחרב ונגרש .

ליל הקיץ בוער כתנור
בוכה בשמים נהר די-נור
ועל הארץ לא האיר לנו נור
כבו הנרות בישוב שא-נור.

[אלה אזכרה ולבי אהמיה
אף מתים קדושים לא זכו לתנומה
בקום עלינו גוים איווינו נקמה
אך מפשעי אחינו אין זו נחמה

חנון השמעת כזאת מעולמים ?
באים לכובשם ואינם נלחמים
לאחות רכת עין מסרה סימנים
מאחיהם ציפו לגבורת רחמים

זאבי ערב על במותינו רננים
גם בחצריך ישמעאל לנים
קנא לביתך, ישיבות וגנים
אמור לרחל "ושבו בנים" .]

קומי מעפר בת עם אל
עוד בטרם יבוא גואל
נשוב נבנה חרבת אריאל
כי לא ישקר נצח ישראל.

 

[הבתים בסוגרים נכתבו על ידי ר' עזרא שבט שהערותיו שוקעו בפיוט]

08/06/09

פיוט לזבד הבת

יְבָרְכֶךְ כְּבַת נפתלי , יושבת תחת תּוֹמֶר
אוּמָתָהּ בְּחָכְמָה הנהיגה, במעש ואוֹמֵר
איתה מצביא הביס אויב עד גוֹמֶר
בתי, ישמע אִישַךְ דְבָרֶךְ ואמן יאֹמֵר

יְבָרְכֶךְ כְּבַת אֲבִיחַיִל מלכת פָּרַס
בן דודה, רְצון שומרי הסף הרַס
בן הַמְּדָתָא נִצחה על שזדון גרַס
בתי, יהיו אויביך לְבָנַיִךְ מּרְמָס

יְבָרְכֶךְ כְּבַת אחיתופל אם שלמׁה
דרשה בנביא מֵדָוִד לקיים נאמוׁ
דין בכור ביקשה לדון מאִמּוׁ
בתי, לא תהיה לך צרה יחד עִמו

יְבָרְכֶךְ כְּבַת בתואל איש ארם
הֶרְאֲתָה חסד עִם עבד אברם
הלכה איתו להינשא לבן עַם רם
בתי, חסד יְסוֹבְבֶךְ כְהַשְׁקוֹת בְעִירָם

יְבָרְכֶךְ כְּבַת פרעה יורדת לרחוץ
זְכַרֵי עִבְרִים צִיוָּה אביה לִמְחוֹץ
זכות מושיע בְאֶרֶךְ ידהּ תַּצֵּל וְתַחוֹץ
בתי, לא יטרידך צר ואויב ללחוץ

יְבָרְכֶךְ כְּבַת לַבַן בכורה
חישבה להינשא לבן יעקב נורא
חן עיניה רכות מבכייה מרה
בתי, לא תדעי בחייך צרה.

יְבָרְכֶךְ כְּבַת יורם מַצֵלֵת אחין קטוֹן
טמנתו לאורך שבע שנים בקיתוֹן
טרם בגר הומלך על ידי צָג באיתוֹן
בתי, חכי לבן דוד רוכב על אתוֹן

יְבָרְכֶךְ כְּבַת לוי, נולדה בין החומות
ילדי ישראל הצילה מידי האומות
ילדהּ החביאה, ניצל בידי עלמוֹת
בתי, יהיו צאצאיך מנהיגי עולמוֹת

יְבָרְכֶךְ כְּבַת צלע ראשון אדם
כממנו לוּקֳחָה עת היה נרדם
כפרתה מַשֵגֵת בְנֵר, חלה ודם
בתי, שמרי על מראות הדם


יְבָרְכֶךְ כְּבַת המלך שאול עֶגְלָה
מַנַחָת תפילין ולא מיחו לה
מקפדת בלבוש של מלך בעלה
בתי, תזכי לפרי בטן וזרע של מעלה.

יְבָרְכֶךְ כְּבַת לבן הארמי
נתנה לאחותה סימני דומי
נקברה בדרך בית הלחמי
בתי, בך יחסו עניי עמי

יְבָרְכֶךְ כְּבַת שם כהן ל-ֵל עליון
סיבֵּבָה לְילדים בפתח גֵיא חִזָיוֹן
סיכנה נפשה להציל האב מביזיון
בתי, יהי לך בעתך שמחת הריון

יְבָרְכֶךְ כְּבַת יוכבד אשת עמרם
על אחיה התייצבה כחיילים במשמרם
על סוּף הכתה בתוף הד לשירם
בתי, יהיו דבריך כנבואות בעירם

יְבָרְכֶךְ כְּבַת כַּלֵב בעלת אדמה
פני אביה חילתה לבל תהפוך שממה
פינה לה מי גוּלוֹת פי כמה וכמה
בתי, בארץ ישראל תמצאי נחמה

יְבָרְכֶךְ כְּבַת הרן מגיירת נשים
צחקה כבשורת זרע אנשים
צְהוֹב נרות דולקים משקיעה חשים
בתי, לא יהי בזרעך דלים ורשים

יְבָרְכֶךְ כְּבַת יתרו כהן מדינים
קראה איש מצרי לאכול עַדנים
קטן בנה בדרך מלה בצור אבנים
בתי, יגדל אישך ויושיע בנים

יְבָרְכֶךְ כְּבַת עגלון , מתגיירת
שוב לחמותה -לקיך -לקי, אומרת
שופט בגרן נשבע לשאת מבוגרת
בתי, כל ימיך היי בתורה סוחרת

יברכך כבנות צלפחד, מחפשות נחלה
תרצה, מִלְכה, חֹגְלה, נֹעה ומחְלה
תבעו מנביא לתת להן הצלה
בתי, יהי חלקך עם בנות מעלה

 

 

[יברכך כאשת שַלֻם נביאה
לחכמת דברה פנה המלך יאשיה
לפרש ביקש דברי נבואה
בתי, הטי אזנך לחכמה קדמאה.

יברכך כאשת מנוח, אם נזיר
גפן ושעיר, מלאך אותו הזיר
גודל נקמת עמו מאויב הֵחֵזיר
בתי, לא תהיי עִם עורב וזרזיר

יברכך כאשת ישעיה, אם הבנים
ראתה בבניה אותות וסימנים
רמזי גאולה בשמותיהם צפוּנים
בתי, תזכי לראות גאולת המונים]

20/08/08

פיוט מחויך לשבת זכור

ברשות מלך דר מעולים
ברשות הרבנים המהוללים
ברשות קהל עם סגולים
נפתח בדברי תורה ומשלים

עת עם ה' מתורתו מסתלק
ובאמונתו באלילים מתעלק
אז חמת הבורא עליו תדלק
     זכור את אשר עשה לך עמלק

עת יצא אב המון מארם נהריים
לא חשב להביט לאחוריים
ובניו כשלו מלשמור תורת שעשועיים
     בדרך בצאתכם ממצרים:

אז כל גוי נבהל כעמדו מי אדיריך
עם נודד, בן חם, לא נודע בשעריך
קפץ לרותחים, הראה נתיב לצורריך
     אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך

נעלמו אגגים על יד מלך מנהים
הנגוז לעולם ויהי כפלא מדהים
פסה המצווה, ומה יעשו עם כמהים ?
     ואתה עיף ויגע ולא ירא אלהים:

אומר ר' חיים מבריסק בתורה רביב
שהיום כל צורר הבא עלינו ולא כחביב
בגדר עמלק הוא וחובה להכות כאביב
      והיה בהניח ה' אלקיך לך מכל איביך מסביב

לעומתו הרב קוק בעין איתה
מעמלק רוחני מזהיר משליטה
וקורא לאזור חיל ולהובילו לשחיטה
     בארץ אשר ה' אלהיך נתן לך נחלה לרשתה

שקלנו וטרנו בקצרה בדבר מפוקח
במצווה שיש הרוצים שמאיתנו תלקח
חלילה לנו לסחור בתורתנו כבממקח
תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח:

אך הזמן קצר והפיוט מתארך
ויש חשש שעוד הציבור יברח
וקמעה קמעה אור הבוקר יזרח
נסיים אפוא בשבת שלום ומבורך

09/08/08

סליחה (ע"פ הלכות תשובה לרמב"ם)

אָדָם נִבְרא אֵיך עַל לְבָבוֹ יַעַל
בְּחוֹר לוֹ הֱיוֹת בֶּן בְּלִיַעַל
גַּם נַפְשׁוֹ גַּם גוּפוֹ בְּמַעֲשָׂיו יְגַעַל
דְּבַר ה' הָיָה לוֹ כְּמוֹ רַעַל
" נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וּמָעֲלָה מַעַל" (ויקרא ה' כא)

הֲלֹא לְבַסוֹף נַפְשֵׁנוּ קראתנוּ
וְלִבנוּ רטט לְבוֹשָה שֶפְּקדתנוּ
זֵכֶר מַעֲשֵׂינוּ הָרָעִים מִילאתנוּ
חָפָצְנוּ שוּב אֵלֶיךָ מֵרָעָתֶנוּ
" כִּי רַבּוּ מְשׁוּבֹתֵינוּ לְךָ חָטָאנוּ:" (ירמיהו י"ד ז)

טִיפְּשוּת מַעֲשֵׂה אָדָם רָבְתָה מִסַּפֵּר
ידִיעת פְּשָעֵינוּ נִתגלתה בּפְתוֹחַ סֵפֶר
כֵּן הָיִינוּ בּשוֹמְעֵינוּ תּוֹכַחַת שָׁפֶר
לָבָשְׁנוּ מבוּשה עַל בשרנוּ שַׂק וָאֵפֶר
"עַל כֵּן אֶמְאַס וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר:" (איוב מ"ב ו)

מָלְאָה נָפְשֵׁנוּ פֶּה וִידוּי פְלִילֶיהָ
נוֹפֶת פֶּה נוֹטֵף פְרִי מַעַלְלֶיהָ
סחה תוֹרף מַעֲשֵׂי גִלּוּלֶיהָ
עֵת נִתְגלוּ לָה שִקְרֵי אֱלִילֶיהָ
"וְהִתְוַדָּה אֲשֶׁר חָטָא עָלֶיהָ:" (ויקרא ה' ה)

פּוֹדֶה וּמַצִּיל מִתְחייב לפוֹעלךְ
צוֹפֶה נִסְתָּרוֹת שיָבוֹאוּ לָךְ
קוֹרֵא הַדוֹרוֹת יָעִיד עַל מַהֲלַךְ
רוֹאֶה מֵרֹאשׁ יָחִישׁ לגוֹאלךְ
"בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:" (תהלים קי"ט יא)

שָׁמָיִם יאמרוּ סָלַחְתִּי אַחֲרֶיךָ
תַּמּוּ עֲווֹנוֹתֶיךָ וְשָׁבוּ נְעוּרֶיךָ
הלֹא כְתִינוֹק נוֹלָד יהא זִכְרֶךָ
לִלְּבַבֵנוּ הֲשִׁיבֵנוּ וְנִשְׁמָע מַאֲמַרֶיךָ
"וַיֹּאמֶר ה' סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ:" (במדבר י"ד כ)

09/08/08

פיוט תורה ובריאה לימים הנוראים

את התורה לקח נאור
במיליה מצא מאור
גמר אומר לתת לעמו אור
ויאמר -לקים יהי אור
דרך בורא שוכן שמים
הר סיני גש נביא פעמים
וקיבל תורה נמשלה למים
ויאמר -לקים יהי רקיע בתוך המים
זכות החלט בה נתן לשוכני ארץ
חייב נביא לבוא לתת להם תרץ
טוב דרכיה הראה לעמו בלי פרץ
ויאמר -לקים תדשא הארץ
ירח בליל ושמש לדורות
כן תהינה מצוותיה גדורות
לעם לומדיה אמרותיה ברורות
ויאמר -לקים יהי מארת
מיום ניתנה לעם שוכני בארץ
ניתן להם משנה מרץ
סוד חוקיה לפתוח בהם חרץ
ויאמר -לקים ישרצו המים שרץ
עד מתי תהא בירכתים נרדם
פה זמנך יצור בשר ודם
צווי התורה ולימודיה קדם
ויאמר -לקים נעשה אדם
קרב ישועת בני דור רביעי
ראה לימודם בעולם עשוי כדבעי
שעה תפילת לימודם בארץ ישעי
ויברך -לקים את יום השביעי
תם הפיוט לקראת יממה נוראה
הנה אנחנו לפניך כאומה פרועה
לומדת תורתך בארץ זרועה
לסליחתך מחכה בתחנון שרועה
באחד לחודש יהיה לכם שבתון זכרון תרועה
09/08/08

עקדה

לע"נ בן דודי הרב ד"ר דוד אפלבום ובתו נאווה הי"ד שנרצחו בידי בן עוולה ערב חתונתה בי"ג באלול תשס"ג

 

 

-ל מסתתר ציווה לאוהבו
בנו יחיד ואהוב לקחתו
גבעת מוריה להקריבו
דברו חש מיד להקימו
הביא שני נערים ללוותו
ויבקע עצי עולה לשורפו
זכר מאכלת לקחת עמו
חמור חבש והלך עם בנו
טרם הגיעו השאיר נעריו
יחדיו הלכו הבן והאב
כנם בן איה השה ללהב
ל-לקים יראה ענה ברהב
מזבח בנה מאבני המקום
נירי עצים ערך על הדום
סוף דבר עקד בן בלא מתום
עשות מעשה חפץ להיתום
פתע נגלה לו אייל בסבך
ציווהו להקריבו, המלאך
קיבל ברצון ולא חשך
רצה מנחתו ואותו בירך.
שמע ה' קול בני פושט צוואר
תחיש ישועתנו וחרפתנו הסר.
שעה שוועת תוקעי לך בשופר
תרצה תפילתנו וברית אל תפר.

09/08/08

סדר העבודה ליום הכיפורים

אתה מעולם היית -ל נורא,
בטרם כל יצור נברא,
גוש עפר קרצת, אדם נקרא,
דעת בו נתת לבחור טוב מרע,
הוא והיא גורשו כי כשלו בעבירה.
ותיק גילה מעצמו -ל נחבא,
זרעו החליף באיל להקריבה,
חולם העמיד תריסר לעם בחירה,
טהרת שבט לוי נבחר לעבודה,
יום כיפור נתת לעמך לכפרה.
כהנים גדולים לבושי לבנים,
לבדם נכנסים לפני ולפנים,
מקטירים קטרת בין הכרובים,
נסך דם פר ושעיר מזים,
סוד שעיר גילית לזהורית צופים.
עננו -לקינו יושב מרום,
פדנו מרודפינו - ישמעאל ואדום,
צעקתנו תשמע וחרפתנו נקום,
קרא דרור לעבדיך בזה היום,
רועה הקם לנו, בני מרון.
שמע קולנו, ביום תעניתנו.
תתננו לחן וחסד בעיני כל רואינו,
המצא לנו מחילה וראה תפילתנו,
לצאנך הבא גואל יחיש לגאלנו,
למענך עשה אם לא למעננו.
09/08/08

פיוט לראש השנה

אך במאמרות עולם יצרת
בשבעה ימים אותו גמרת
גושי אדמה לבני אנוש קרצת
דין וחסד במעשיך ערבת
הווית רוחך בהם נפחת
וצלם -לקים להם ענקת.

<!--break-->
זכים ישראל מבני אנוש בחרת
חטאם ומריים להם שכחת
טפשות מעשיהם לא זכרת
ידך הפשוטה להם הושטת
כך מדינת ישראל להם נתת
לארץ חמדה, שמור גבולה,
משיח צדקנו הבא מהרה.
נוראותיך הראה לעם בחירה,
סלח וכפר לכל עוון וחטאה.
עננו יוצרנו כי לך המחילה,
פנינו שא באהבה, נורא,
צקון תפילתנו האזן והקשב נא.
קרב פדותנו והמצא לנו ישועה
רבון עולמים ברך עלינו השנה
שנת שלום וברכה רפואה ופרנסה.
תשובתנו תקבל באהבה מלפניך
האזן משמים לעם מיחלך.
למען נופלים ובפיהם שמך
למען עוללים עוסקים בלימודך
חזק קריתנו עיר מקדשך
זכור מדינתנו מקדשת שמך
קבל ברחמים וברצון תפילות עמך