הדף של ויקטור

pic3
11/06/13

דברי נביאים

קינת הפתיחה של סדר הקינות של ליל ט' באב
07/06/09

האזנה וצפיה עוד פיוטים מפי ויקטור שושן

באתר האישי ויקטור שושן1 ניתן להאזין לעוד פיוטים

כולם מוזמנים

http://shituf.piyut.org.il/site/1558

19/02/09

כי אשמרה שבת - 3

בביצוע: ויקטור שושן
25/12/08

השבת ואנחנו - לא לדתיים בלבד

       1.      השבת ואנחנו

מאמר זה מיועד לכל יהודי שלא ידע מה לעשות כדי לשמור את השבת ולתת לה צביון שונה משאר ימות השבוע. מובן שכל אלה השומרים שבת כהלכתה ודאי מאמר זה לא יחדש להם כלום , אבל לאלה איני דואג , הם ודאי שומרים על הלכות השבת כהלכתם. אני בא לייעץ ליהודי הפשוט שלא שמר שבת עד היום ולא טעם טעמה של שבת מסוג אחר.

אם כתוצאה ממאמר זה יהיה מי שינסה לשמור את השבת גם אם לא לפי כל כללי ההלכה , הרי כשיתחיל ויטעם את הטעם של השבת האמיתית בודאי שהקב"ה יעזור לו להתחזק ולשמור שבתות הרבה.

עוד בילדותנו לימדו אותנו כי הקב"ה ברא את העולם בששה ימים ובים השביעי שבת וינפש.

כבר בספר בראשית בסיפור בריאת העולם נאמר :

ספר בראשית פרק ב '

(א) וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם:

(ב) ויכל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל                                         מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה:

(ג) וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת:

ספר שמות פרק טז

(כט) רְאוּ כִּי יְהֹוָה נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת עַל כֵּן הוּא נֹתֵן לָכֶם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לֶחֶם יוֹמָיִם שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו אַל יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי:

(ל) וַיִשְׁבְּתוּ הָעָם בַּיּוֹם הַשְּׁבִעִי:

ספר שמות פרק כ

(ח) זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ:

(ט) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ:

(י) וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ:

(יא) כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהֹוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ יְהֹוָה אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ:

ספר דברים פרק ה

(יב) שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ:

(יג) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ:

(יד) וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ:

(טו) וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת:

גם בספרי הנביאים אנו מוצאים התייחסות לערכה של השבת.

בואו ונשאל את עצמנו שאלה פשוטה , מהי מטרת יום השבת ?   האם יום השבת הוא יום מנוחה בלבד? פשוט לשכב על הגב ולנוח ? ואולי יום השבת הוא יום הפסקת עבודה במפעל או בחנות וכד'' , אבל , לנצל את היום הזה לעבודות הבית שלא הספקנו לעשות במהלך השבוע שחלף ?        ואולי יום השבת הוא היום שנקבע לשטיפת המכונית ? לא אחת כשיצאתי בשבת לבית הכנסת ראיתי אדם אחד באופן קבוע מנקה את מכוניתו , וכשחזרתי מבית הכנסת כעבור 3 שעות עדיין עמד ליד המכונית בהתפעלות מהניקיון שעשה  . אז מהו יום השבת עבור יהודי ?

ובכן, מבחינת התורה יום השבת הוא יום מקודש ומבורך, להבדילו משאר ימות החול , בכך שאת כל דאגות היום יום נשאיר מאחרינו ונתענג וננוח פיזית ונפשית ביום הזה.

יום השבת נועד להחדיר בנו את האמונה ואת התודעה שהקב"ה ברא את העולם יש מאין , והוא יוצר הכל ומנהל את עולמו בצורה על טבעית שאנחנו כבני אדם לא נוכל להבין את דרכו,  והוא נתן לנו את יום השבת וברכו וקדשו לטובתנו.

האם קדושת השבת מתבטאת אך ורק בכך שאנחנו בטלים מעבודה ?

ובכן, מנוחת השבת משפיעה עלינו ונותנת לנו הזדמנות לנוח מעמלינו במשך השבוע שחלף, ומאפשרת לנו להתרענן ולאגור כוח לקראת השבוע הבא, ואם כך אנו רואים את השבת הרי לא קידשנו אותה כלל ! המנוחה והרגיעה וצבירת הכוחות הנם תוצאת לוואי של השבת ולא העיקר.

עיקרה של השבת הוא התחדשות רוחנית , גם המנוחה צריכה להיות מנוחה רוחנית, שמירת השבת צריכה להיות מנוף להתחדשות והתרעננות רוחנית.

במשך השבוע האדם רץ כדי להספיק לעשות ולהשיג דברים רבים. עובד שעות נוספות ,כדי להרויח יותר כסף כדי להחליף את הסלון , את המכונית, את הטלויזיה , למען החמריות מוכן הוא להרוג את עצמו.

אך האם יש לו זמן לעצור רגע ולהרהר קצת על עצמו , על אשתו וילדיו מהבחינה הרוחנית ? הרי כל מה שהוא עושה  הוא עושה למען משפחתו שלא יחסר להם כלום מהבחינה החומרית בלבד.

שאל נא את עצמך איש יקר :

מה עשית למען אשתך וילדיך , מתי ישבת עם אשתך ברוגע ובשלוה בבית (לא בבית קפה) על כוס קפה  שאתה הכנת לה  במו ידיך ? מתי חבקת את אשתך וישבת לשוחח אתה סתם שיחת חולין ? מתי  התעניינת במה שעובר על אשתך במקום עבודתה (היא עובדת גם בחוץ ) ומה קורה בבית? (עבודה נוספת ללא תשלום כמובן )   מתי תבין כי אשתך קורסת מרוב התפקידים המוטלים עליה  ?

ואת אשה יקרה :

האם לא עלה בדעתך לשריין זמן נטו לשיחת חולין מלב אל לב עם בעלך , זה שעובד כמו חמור  ובקושי הוא מוצא לו זמן לארוחה נורמלית ? מתי אמרת לו  מותק , אל תהרוג את עצמך בעבודות נוספות , אני צריכה אותך בריא ושלם ,

ושניכם אבא ואמא יקרים :

מתי ישבתם לשוחח עם הילדים שלכם שיחה כמבוגר אל מבוגר ? מתי הקשבתם להם , לבעיותיהם , אף על פי שנראה לכם כי הבעיות שלהם הינן ילדותיות - לכם זה נראה כך ! אבל בעיניהם הבעיה הזו היא סוף העולם . מתי שאלתם את הילדים הקטנים " מה למדת היום בגן ? בבית הספר ? ילד קטן  -  גדול  שלי . מתי הרגשתם שאתם לא רק הורים , אלא , גם חברים של ילדיכם.

לפנינו תמונת מצב של משפחה ממוצעת ( זה לא קורה ולא יקרה לי ).

האב חוזר מעבודתו בשעות הערב המאוחרות סחוט לחלוטין , אשתו חזרה גם היא מהעבודה  שעה קלה  לפניו , מרגע שנכנסה לבית היא עובדת. מדיחה כלים שהילדים השאירו , מכניסה כביסה למכונת הכביסה, בינתיים  מכינה ארוחת ערב לבעל שיחזור עוד מעט מהעבודה , מגהצת לבעל ולילדים את הבגדים למחר , רצה היא לתלות את הבגדים שכובסו בינתיים, והיא כבר סחוטה ומרוטה. ברגע זה נכנס הבעל והאשה הצדקת רצה להכין לו כוס קפה  שיירגע קצת. והאדון הנכבד יושב לו בסלון שרוע על הספה ורואה את משחק הדרבי בין מכבי חיפה למכבי תל - אביב או בין הפועל ירושלים לבין בית"ר ירושלים. המתח גדול !!!

ברגע זה ממש נכנס הבן / נכנסת הבת בני ה- 16-17 אכולים מבפנים בגלל בעיה שהתעוררה אצלם ורוצים לדבר עם אבא (אלא עם מי ) משהו מעיק עליהם, כמה לבטים עברו על הילדים עד שאזרו אומץ לדבר על הבעיה עם ההורים !

תגובת האב : תגיד אין לך זמן אחר לדבר אתי ? דוקא עכשיו באמצע המשחק , רק עכשיו הגעתי מהעבודה  תן לי לשתות את הקפה שלי בשקט . תבוא אח"כ ונדבר . (לעצמו הוא אומר  מה זה לא נותנים לבן האדם להירגע קצת .)

תגובת האם : אני מצטערת מותק, תראו כמה אני עסוקה תדברו אח"כ עם אבא. (התחמקות של האם) .

 תגובת הילדים : הילדים שומעים את תגובות ההורים בכאב, הולכים לחדרם טעונים בנפץ רב עצמה , עוד מעט יתפוצצו , אבל מתנחמים בעובדה שאחרי המשחק אבא ישמע את בעייתם.

העובדות : המשחק תם , ומיד החלו לשדר את מהדורת מבט . הילדים באים לדבר , לשוחח עם ההורים .

תגובת ההורים שניהם כאחד מה בוער לכם תנו לראות את החדשות , יש לכם בעיה הנה קחו  100 ₪ ולכו תבלו , נדבר אח"כ .

הילדים לא טפשים הם . התובנה חדרה למוחם " אין מי שיקשיב לנו !!!

 אל תדאגו הורים יקרים יהיה מי שיקשיב לילדכם וידע להפיק תועלת מהקשבה  זו ,  הוא כבר יפיל את הילדים ברשתו.

כעבור חודשים אחדים :

לילה אחד , בחצות הלילה או קצת יותר מאוחר, צלצול בלתי פוסק של הטלפון , ההורים מתעוררים בבהלה מי מצלצל בשעה כזו?

בלית ברירה האב עונה . הלו ... מי זה ? שלום  מדברים מהמשטרה ,  בנכם עצור !!!  אנחנו מבקשים שתבואו לתחנה .

ההורים מתלבשים , האם ממררת בבכי מה הוא עשה ?

וכשבאים לתחנה ושומעים מהשוטרים מדוע בנם נעצר צועק האב על בנו  " מה עשית ? למה  ? מה חסר לך קיבלת כל מה שרצית ....

עצור !!! ...עצור אבא יקר, האם באמת בנך/בתך קיבלו כל מה שרצו ? נכון ,כסף נתת להם,  קנית להם מחשב כף יד ,כף רגל, והשד יודע מה עוד , קנית מהם את השקט שלך בכסף , חשבת שהכסף יענה את הכל ?

האמינו הורים יקרים , הילדים רצו רק שתקשיבו להם !!! תקדישו להם דקה או שתים מזמנכם לשיחה מלב אל לב. את זה לא נתתם להם.

אבל מה הפלא הרי אתם מתרוצצים כל היום , הרי אתם אנשים עובדים " מצאת החמה עד צאת הנשמה "... ומתי יש לכם זמן למחשבה על הנשמה ?

כאן בא הקב"ה לעזרתנו ונתן לנו את יום השבת .

השבת זועקת לאדם ואומרת לו : עצור בן אדם ,  עצור ! עמוד רגע וחשוב על עצמך , על אשתך וילדיך. האם נולדת רק לעבוד ? זו כל מטרתך בחיים ? האם הרדיפה אחר הכסף פותרת את כל בעיותך ?

אם תגיע למסקנה שנולדת לעבוד, לאכל ולישון - אז מה ההבדל בינך לבין הבהמה ? הרי גם היא עובדת , אוכלת וישנה .

וכשיגיע יומנו האחרון עלי אדמות ( ויגיע בסופו של דבר ) מה יאמרו עלינו : האדם הזה עבד בחייו כמו חמור ומה הוא לוקח אתו לעולם ההוא ? כלום !!! אפס !!! אפילו את הבגד האהוב עליו כל כך הוא משאיר כאן , עוטפים אותו בתכריך של בד פשתן הזול ביותר , לא אופנתי , ואפילו שקל אחד כצידה לדרך לא לוקח איתו. בשביל זה באת לעולם ??? האם עבודה ואוכל הם המרכיבים היחידים של גופנו ומה עם ערכים ( כן יש עדיין מילה כזו) , אהבה ועזרה לזולת, תמיכה בנזקקים וכד'.

הגוף מקבל את שלו ומה עם הנשמה ? במה אנחנו מחיים ומפרים אותה? בורא עולם ידע כי רדיפת הבצע ותענוגות הגוף יגברו על האדם , וכל כך יהיה עסוק בכך , שחייבים לעצור בעדו לפחות יום אחד בשבוע . על כן נתן לנו את יום השבת. יום מקודש , יום מבורך , יום מנוחה שיוקדש לנשמה, למשפחה ולילדים. יום שבו תצעד עם בניך לבית הכנסת לקבל את השבת עם הציבור, גם אם אינך יהודי שומר תורה ומצוות.

בסיום התפילה החגיגית והתרוממות הרוח , אתה ובניך חוזרים הביתה ומה עיניך רואות ? נרות השבת דולקים , שלחנך ערוך - מפה וכלים נאים - ואשתך ובנותיך  שיחיו  לבושות בבגדי שבת ומצפות לך ולבנים . ריחות האוכל שאשתך טרחה להכין מערב שבת עולים מהסירים שעל הפלטה , ואתה המום משהו , ואתה רץ לאשתך מחבקה ומנשקה ושר לה בשמחה " אשת חיל מי ימצא ". הילדים שראו את אהבתך לאמם , רצים גם הם ומחבקים ומנשקים את אמם ואומרים לה " שבת שלום " והיא מחזירה להם חיבוק ונשיקה ומוחה את דמעותיה מעל פניה המיוסרות מטרדת כל השבוע.  דמעות אלה הן דמעות של אושר ושמחה , פניה זוהרות ומלאות  שלווה  ,  בראותה את  בעלה וילדיה מסיבים סביב לשולחן השבת , ואתה בקול בוטח מקדש על היין .  לא יודע  ? הכל כתוב בסידור התפילה .( אין לך סידור ? אז כדאי שבבית יהיה לך קצת ספרי קודש:  סידור תפילה , חמשה חומשי תורה עם רש"י מנוקד , תנך שלם , וספר הלכה קיצור שלחן ערוך ואתה כבר מסודר). אח"כ נוטלים את הידים ומברכים על נטילת ידים , מברכים על החלות ברכת    " המוציא לחם מן הארץ " , ומתחילים לאכול ולהתענג על המאכלים הטעימים שהכינה אשתך שתחיה , ובין מנה למנה אתה מדבר בנחת עם הילדים, מתעניין במה שעבר עליהם השבוע , מותר גם לך ולאשתך לדבר עם הילדים ולשתף אותם במה שעבר עליכם . ואל תשכח בעל יקר לשבח ולהחמיא לאשתך על המטעמים שהכינה לכבוד שבת. (אם אינך כפוי טובה  ) אה... שכחתי טלויזיה  ? יוק !!! אין טלויזיה בשעת רצון זאת , אין רדיו , אנחנו מנתקים את עצמנו מכל העולם , עכשיו רק המשפחה שלנו קיימת ולה אנחנו מקדישים את מלוא תשומת הלב .

אתה יושב בראש השלחן כמלך, ובניך ובנותיך מסביב כשתילי זיתים ואשתך שתחיה יושבת לידך ומתמוגגת מנחת בראותה את הילדים יושבים ואוכלים ונהנים ממה שהכינה לכבוד השבת. ובין מנה למנה שרים שירי שבת , או שירים חסידיים ואם אינך יודע אז גם שירי ארץ ישראל הישנה ילבו את השמחה בבית. (אפשר להכנס לאתר  "פיוט " באמצע השבוע  וללמוד שירי שבת )

אכלנו,  שרנו , שוחחנו ושבענו , עכשיו נודה לאלוקים בברכת המזון , על כל הטוב שעשה עמנו . נתן לנו משפחה טובה ומאושרת , על הילדים שהם המתנה הנפלאה לכל הורה ועל המזון שנתן לנו ובעיקר על יום השבת מתנת החסד שקבלנו ממנו.

ועכשיו , האב קם ממקומו ויחד עם הילדים מפנים את הכלים מהשולחן, ואתה בכבודך  חוגר סינר ומתחיל להדיח את הכלים , ואת אשתך שלח לנוח בסלון מעמל  העבודה של כל השבוע. עכשיו שים לב אבא יקר ! מה עשית ! נתת דוגמא אישית לילדיך והאמן לי שמיד יקפצו הילדים להחליף אותך וישלחו גם אותך לנוח ליד אשתך . (הילדים קיימו זה עתה מצוות כיבוד אב ואם ) ואם הילדים לא קלטו זאת הפעם , או לא רצו לקלוט , נפעיל את הזכות שלנו כהורים. ובשיחה נעימה ומכובדת נבהיר להם כי הם לא חיים בבית מלון , ועליהם להושיט יד לעזרה בבית . ואל תחששו לדרוש זאת , וכאן לא נוותר ולא " נרחם " על הילדים. בהזדמנות זאת נקבע תורנות בין הילדים לעזרה בבית . דבר זה יחסוך מאתנו מריבות וסכסוכים .

עכשיו שאתה משוחרר מהדחת הכלים , אל תשכח שמוטלת עליך מצווה גדולה של "ואהבת לרעייתך כמוך " ואתה מכין כוס קפה לאשתך , מביא עוגה מעשה ידי אשתך , מתיישב לידה  ומקדיש את הרגע המיוחד הזה לאשתך.

נראה לך דמיוני ? קשה לבצע את המשימה הזו ? זאת משימה לדתיים שהם רגילים לשמור את השבת אבל אני איני יודע אפילו איך לגשת לדבר הזה .

ובכן גברתי ואדוני , כל מה שצריך כדי להגיע לשלווה הזו הוא רק מעט רצון. והרי כבר אמרו : "אין דבר העומד בפני הרצון ".

בואו ונתחיל במשימה :

1 - שבו נא יחד הבעל והאשה והעלו רעיונות בהסכמה  כיצד להתעלות   ברוחניות ביום השבת.

      נשב עם הילדים ונודיע להם בצורה נעימה  והחלטית כי החלטנו להקדיש אם יום השבת לליכוד המשפחה .  כמובן שזה מחייב את כולם להיות נוכחים בסעודות השבת ללא יוצא מן הכלל. את הפגישות עם החברים או החברות יש לדחות לאחר הסעודה.

2 -  כבר ביום רביעי או חמישי תתחיל  האשה  בסיוע בעלה האוהב כמובן ,להכין את מאכלי השבת .  כך שלקראת השבת לא נהיה עייפים וסחוטים.

3 - ביום שישי  כשעה לפני כניסת השבת נניח את האוכל על הפלטה של שבת , (אין לכם פלטה ? בחנות של מוצרי חשמל תמצאו פלטות במחיר של כ - 100 ₪ ) כך שלסעודת השבת יהיה לנו אוכל חם. על השולחן כבר פרוסה המפה והילדים עזרו לערוך את השולחן בכלים נאים, וגביע היין  מונח אחר כבוד על השולחן, וכל בני הבית לבושים בבגדי השבת .

4 - לפני כניסת השבת (זמן כניסת השבת מפורסם בלוחות השנה ובעיתונים) נכין  את נרות  השבת (2 נרות) בפמוטים. ואת כמלכה הלבושה בבגדי השבת וראשך מכוסה במטפחת , ובעלך עומד לידך וילדייך מכונסים מסביבך כאפרוחים ליד אמם , עינייך עצומות ובקול רם ובוטח את מברכת: " להדליק  נר של שבת " .

5 - רגע זה הוא רגע של אושר  ושעת רצון  . על כן נצלי את הרגע הזה וברכי את בעלך האהוב ואת ילדייך בברכת הצלחה בכל אשר יעשו  וגם להצלחת עם ישראל כולו.

6 לאחר ברכותייך ולאחר ברכת " שבת שלום " יוצא האב עם הבנים לבית הכנסת לחוות את קבלת השבת בציבור ובתפילת ערבית של שבת , רצוי להסביר לילדים כיצד יש להתנהג בבית הכנסת שהוא מקום מקודש.

7 - את והבנות עורכות את השולחן . סלטים למיניהם, בקבוק היין לקידוש ושתי החלות , מלח לברכת המוציא . כשהכל מוכן את יושבת עם הבנות לשיחה  על השבת , על הסעודה המשותפת ועל נושאים שבין האם ובנותיה.

8 - התפילה הסתיימה , ואתה עם הילדים באים הביתה . בהכנסכם ברך את אשתך ואת בנותיך בברכת " שבת שלום ומבורך " חבק את אשתך ונשק אותה ואת  ילדיך,  שים ידך על ראשם וברך אותם בברכה המסורתית " יברכך ה' וישמרך " וכו'. ומיד פתח בשירת שלום עליכם מלאכי השלום ...

    חכמינו אומרים : כשאדם יוצא בליל שבת מבית הכנסת לביתו , מלווים אותו שני מלאכים מלאך טוב לימינו ומלאך רע לשמאלו , כאשר נכנס הביתה ורואה נרו דולק ושולחנו ערוך ופני אשתו וילדיו זוהרים והוא פותח בברכת "שבת שלום ומבורך ובשירת שלום עליכם ". מיד מזדרז המלאך הטוב ומברך את המשפחה ואומר : יהי רצון שגם בשבת הבאה יהיה כך. והמלאך הרע עונה אמן בעל כרחו. ואם חלילה נרו לא דולק ושלחנו אינו ערוך ואין שמחה בבית  אומר המלאך הרע " יהי רצון שגם בשבת הבאה יהיה כך , ומלאך הטוב עונה אמן בעל כרחו.

9 - מיד לאחר שירת שלום עליכם פתח ופצח אתה וילדיך בשיר הלל לאשתך " אשת חיל מי ימצא ? " , עיין בשיר הזה וראה כמה אשתך היא אכן אשת חיל . ומגיע לה השבח הזה .

10 - בסיום שיר השבח " אשת חיל " מלא את הגביע ביין והתחל בקידוש, אחר כך נוטלים את הידים  ומברכים "על נטילת ידים , לא מדברים בין הנטילה לברכת המוציא , כשכולם נטלו ידים מברכים על החלות את " ברכת המוציא לחם מן הארץ " . עתה תהנו כולכם מהמאכלים הטעימים שהכינה אשתך .

11 -  בין מנה למנה פותחים בזמירות שבת, ואם אפשר לומר קצת דברי תורה מפרשת השבוע     מה טוב. בסיום הארוחה כאמור עוזרים לפנות הכלים והתורן ידיח את הכלים .

12 - בשבת בבוקר הולכים לבית הכנסת לתפילת שחרית  . האשה , אם תוכל תבוא גם היא לבית הכנסת  . אחרי התפילה  מיד כשבאים הביתה  מקדשים שוב על היין את הקידוש ליום השבת , ושוב נוטלים ידים לסעודה ומברכים על נטילת ידים וברכת המוציא, ונהנים שוב מהמאכלים שהאשה טרחה  להכין לכבוד השבת. לאחר האוכל והתארגנות , אפשר לצאת לטיול של שבת עם האשה והילדים , יש כיף גדול מזה ?

13 - לאחר מנוחה ושינה כמו שאמרו : שבת = שינה בשבת תענוג , הולכים שוב לבית הכנסת להתפלל תפילת מנחה ואחריה עושים סעודה שלישית - משתמע מכאן שבשבת אוכלים 3 סעודות - בסעודה זו אין קידוש, אלא, נוטלים ידים מברכים על הלחם ברכת המוציא ואוכלים מה שרוצים ( בימות החורף אי אפשר לאכול חלבי בסעודה שלישית מאחר וצריך לחכות 6 שעות בין אכילת בשר לאכילת דברי חלב, לעומת זאת בקיץ שהיום ארוך ועד הסעודה השלישית עברו כבר 6 שעות ניתן יהיה לאכול דברי חלב) .אבל ניתן כאמור לאכול סלטים למיניהם, דגים, וכד'.

14 - עתה אנחנו מתקרבים לסיומו של יום השבת, הסיום יהיה בתפילת ערבית של מוצאי שבת . בבואינו הביתה מבית הכנסת אנחנו מבדילים על היין , מברכים על הבשמים - לפי מקור הבשמים אנחנו מתאימים את הברכה. על בשמים הבאים מהעץ כגון : הדס , עלי הדר , ציפורן מברכים בורא עצי בשמים. על בשמים הבאים מהעשב כגון : נענע , מנטה וכד' מברכים בורא עשבי בשמים . ועל בשמים שמקורן לא בעשב ולא בעץ מברכים בורא מיני בשמים. אחר כך מברכים על נר של הבדלה או כל נר אחר ברכת בורא מאורי האש .

      ההבדלה כשמה כן היא, היא מבדילה בין יום שבת קודש לבין ימי החול . בעצם לאחר ההבדלה אנחנו מתחילים את  השבוע החדש שיבוא עלינו לטובה, תוך צפיה לשבת הבאה. ההבדלה בעצם מסיימת לנו את כל תענוגות השבת, את כל התעלות הנפש הרוחנית שזכינו לה במשך יום השבת , ומכינה אותנו לקראת השבוע החדש בו שוב נשקע בטרדות החול.

15 - לאחר ההבדלה נוהגים לאכול סעודה רביעית ונקראת גם סעודת " מלווה מלכה " בה אנחנו נפרדים משבת המלכה.    ומברכים אחד את השני בברכת " שבוע טוב ".

לסיום ראינו שאם אנחנו רוצים אנחנו יכולים להפוך יום השבת ליום המשפחה ,לקשר של אהבה וכבוד לאשה , לבעל ולילדים , לעזרה בבית ולא רק ביום שבת אלא, לכל הזמן, ספגנו מקדושת השבת וטענו את עצמנו באושר רב שילווה אותנו במשך כל ימות השבוע.

אז שיהיה לנו ולכל עם ישראל שבוע טוב ומבורך

באתר זה תמצא את כל מה שאתה צריך כדי להנות מהשבת. תמצא את הברכות , את הקידוש, זמירות שבת ועוד..

בקשה לי אליכם אל תפעילו אתר זה בשבת ובחג

 

10/12/08

כי אשמרה שבת 2

אקרוסטיכון בשיר הוא : "אברהם " והכוונה היא לרבי אברהם אבן עזרא
10/12/08

כי אשמרה שבת 1

אקרוסטיכון: " אברהם " והכוונה לרבי אברהם אבן עזרא
10/12/08

יום זה מכובד מכל

שמו של מחבר הפיוט מופיע באקרוסטיכון בסדר הבא : י' מופיע בפזמון יום זה. ש' בבית 1 ששת . ר' בבית 2 ראשון. א' בבית 3 אכול. ל' בבית 4 לא תחסר
10/12/08

ברוך אל עליון

שמו של מחבר הפיוט מופיע באקרוסטיכון והוא ברוך חזק. המלה חזק אינה שייכת לשם המחבר,רוב מחברי השירים מסיימים את שירים באיחול "חזק "
10/12/08

מנוחה ושמחה לחן 3

בביצוע: ויקטור שושן
10/12/08

מנוחה ושמחה לחן 2

בביצוע: ויקטור שושן
10/12/08

מנוחה ושמחה לחן 1

שייך לזמירות שבת
10/12/08

צור משלו אכלנו לחן 2

פיוט זה מושר בסעודות שבת וחג לפני ברכת המזון
10/12/08

צור משלו אכלנו לחן 1

פיוט זה מושר בסעודות שבת וחג לפני ברכת המזון
10/12/08

צור משלו אכלנו לחן 3

פיוט זה מושר בסעודות שבת וחג לפני ברכת המזון
16/11/08

שיר השירים

שיר השירים

אמרו חז"ל :   " כל השירים קודש ושיר השירים קודש קדשים "

מבין שלשת הספרים המיוחסים לשלמה המלך שהם שיר השירים , משלי  וקהלת. נראה ששיר השירים הוא הספר הפחות מכולם מבחינת הקדושה . אבל המדרש  אומר : " שכל הכתובים הם קודש ושיר השירים קודש קדשים " .

הזוהר הקדוש אומר : פתח רבי יוסי ואמר: שיר השירים אשר לשלמה- שירתא דא כד  אתער לה שלמה מלכא כד איתבני בי מקדשא ועלמין כלהו אישתלימו בשלימותא חדא  ובי מקדשא אתבני כגווא דלעילא בשעת דאתבני בי מקדשא דתתא לא הוה חדוה קמיה קב"ה מיומא דאתברי עלמא  .

תרגום : פתח רבי יוסי ואמר  : שיש השירים אשר לשלמה .. שירה  זו שהתעורר שלמה המלך לומר אותה  כאשר בנה את בית המקדש והעמים כולם הושלמו בשלימות אחת . ובית המקדש נבנה באותו אופן למעלה בשעה שנבנה בית המקדש שלמטה , לא היתה שמחה לפני הקב"ה מיום שנברא העולם,  כאותו יום בו נבנה המקדש והושרה השירה הזו לפניו.

בודאי שלא מדברים על הארכיטקטורה של הבנין ולא על היופי החיצוני  , כי שום בנין ויהיה יפה ומפואר ככל שיהיה לא יגרום לבוניו שיפצחו בשירה כמו " שיר השירים " . היחוד של הבנין הוא שבו שרתה  השכינה.

על שיר השירים אומר רבי עקיבא במשנה ידים :  "  כל העולם כולו לא היה כדאי כיום שבו נכתב שיר השירים " ,

לא מזמן הפיצו ספר קטן הנקרא " פרקי שירה " ובו כל העולם  , החי , הצומח והדומם. אומרים שירה לקב"ה , אולם השלימות של השירה היא כאשר האדם שהוא בחיר הברואים רואה את פלאי הבריאה ושר לקב"ה על מעשיו זוהי השירה לה מחכה הקב"ה.

הרמב"ם בהלכות יסודי התורה כותב : " והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו ? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים , ויראה מהן חכמתו שאין לה ערוך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר , ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול. כמו שאמר דוד : צמאה נפשי לאלוקים לא - ל חי מתי אבוא ואראה פני אלוקים. וכשמחשב בדברים האלו עצמן, מיד הוא נרתע לאחוריו, ויפחד, ויודע שהוא בריה קטנה , שפלה, אפלה , עומדת בדעה קלה מעוטה לפני תמים דעות. כמו שאמר דוד : כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך.... מה אנוש כי תזכרנו ..

כאשר האדם מגיע למדרגה זו שבו הוא מעריך ומשבח את גדלותו של הקב"ה הריהו נעשה עד למעשה הבריאה. וזו חשיבות שירתו של האדם.

אנחנו קוראים כל ליל שבת את " שיר השירים " בבתי הכנסת שלנו , כמה מאיתנו שמים לב לתוכנו של שיר גדול זה ? כמה מאיתנו קוראים את השיר מבלי לבלוע מילים ומבלי לשבש את מילות השיר.

התרגלנו לקריאה של אנשים מבוגרים היודעים את שיר השירים בעל פה,  עם שגיאות המלוות אותם מיום היותם ילדים ,

כמה בתי כנסת מאפשרים לילדים לקרוא את שיר השירים  ? משום מה אנחנו מעדיפים להשמיע קולנו ולא את קולם הצלול והתמים של ילדינו ,

אין  תענוג גדול מזה לשמוע ילדים  הקוראים שיר השירים בבית הכנסת ויבורכו הגבאים והחזנים המאפשרים לילדים הצעירים האלה לשיר את שיר השירים  ומזמורי התפילה כדי להמשיך את המסורת .

26/10/08

רבון כל העולמים

תפילה הנאמרת לאחר קריאת שיר השירים
26/10/08

שיר השירים פרק א

ראה דף מצורף באתר
19/10/08

תיקון הגשם חלק א

תפילה הנאמרת על הגשם בשמיני עצרת לפני מוסף
16/10/08

לולב ומיניו -- מאת ר' דוד חסין

לולב ומיניו  פיוט לחג הסוכות

כשאתה מעיין בפיוטי החגים שנכתבו על ידי הפייטנים כגון: ר' דוד חסין או רבי משה אדהאן ועוד ... אתה מגלה , שהאנשים האלה היו גם פדגוגים גדולים . בהתחשב בכך שרבים לא למדו בתקופה ההיא וגם רבים לא ידעו קרוא וכתוב ובודאי  שלא למדו בצורה מסודרת את הלכות החגים, רצו הפייטנים שהיו גם תלמידי חכמים להעביר את המסרים של דיני החגים, בצורה שתמשוך את השומעים , לכן בפיוטים שלהם לימדו את הציבור את הלכות החג בדרך השירה . וכששרו את הפיוט בבית הכנסת נקלטו ההלכות של החגים על ידי המתפללים.

בפיוט הזה לולב ומיניו מסביר הפייטן את דיני הלולב , נטילתו וטעמי ארבעת המינים.

הפיוט בן 13 בתים ופזמון חוזר לאחר כל בית .

בבית  - 1  משבח הפייטן את הקב"ה  שהוא המקור המצווה אותנו לקיים את מצוות הלולב.

  בבית - 2  מעודד הפייטן לקיום המצוות שנתנו לנו ע"י משה רבנו

 בבית - 3  מסביר את דיני נטילת הלולב

 בבית - 4  כידוע בתורה לא מוזכר האתרוג בשמו , אלא, תחת הכינוי " פרי עץ הדר ", בבית זה מסביר הפייטן . שבאתרוג   יש טעם ויש ריח, ומכוון   לאלו שיש  בהם גם תורה וגם   מעשים טובים              .

בבית - 5  מדבר על כפות תמרים שזה הלולב - ובו יש טעם וכוונתו לאלה שיש בהם רק תורה ואין בהם מעשים טובים. ענף עץ עבות הוא ההדס שיש בו ריח ואין בו טעם ומכוון לאלו שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה. וערבי נחל היא הערבה שאין בה לא טעם ולא ריח ומכוון לאנשי ריקנים (ריקים ממצוות ומעשים טובים)

בבית - 6  מציג הפייטן טעם אחר לארבעת המינים והוא שהם מזכירים איברים שונים בגוף האדם : ההדס דומה לעיניים . הערבה לשפתיים . הלולב לצלעות ולשדרה . והאתרוג ללב.

בבית - 7  משל נוסף לארבעת המינים והוא : 3 בדי ההדס מזכירים את 3 האבות. 2 ערבות מזכירים את משה ואהרון והלולב שהוא מזכיר את הקב"ה . (או את יוסף כמו שכתב ר' משה אדהאן בשירו "סוכה ולולב " )

בבית -  8  מזכיר עוד ש - 4    המינים הם כנגד שם ה' המורכב מ-4 אותיות ועוד במלה "אעלה" המוזכרת בשיר השירים   " אעלה בתמר אוחזה בסנסיניו " . " אעלה " ראשי תיבות של : אתרוג - ערבה - לולב - הדס .

בבית - 9 האתרוג הניטל בשמאל מזכיר את החכמה השוכנת בלב , חכמת שלמה מציינת את התורה שבעל פה.

בבית - 10 אומר הפייטן שיש בארבעת המינים סודות קבליים ורק ליודעי חכמת הנסתר הם מגולים (מובנים)

בבית - 11 מזכיר הפייטן את הנענועים שאנו מנענעים בקריאת ההלל .  3 פעמים לששה צדדים ( לארבע רוחות השמים , למעלה  ולמטה בס"ה 3 כפול 6 וביחד הם 18).

בבית - 12 מודה הפייטן לקב"ה שבחר בנו מכל העמים כדי לקיים את מצוותיו.

בבית - 13 מבקש הפייטן מהקב"ה שיתקבלו תפלותינו , ומסמיך את אמירת הפיוט לקדיש המתחיל במילה " יתגדל "


לולב ומיניו - מאת ר' דוד חסין
לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים  - אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

1 - אַזְכִּיר חַסְדֵּי אֵל וְנִפְלְאוֹתָיו -   אֲשֶׁר שָׂם בְּמִצְרַיִם אוֹתוֹתָיו
     וגַם קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו         -  וְצִוָּנוּ עַל אַרְבָּעָה מִינִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

2 - נוֹדַעַת לָנוּ חִבָּה יְתֵרָה        -  כַּאֲשֶׁר נִשְׁמֹר מִצְוֹת הַתּוֹרָה
     כְּדִבְרֵי אֵל חַי נֶאֱזַר בִּגְבוּרָה -  אֶל הָאִישׁ מֹשֶׁה פָּנִים בְּפָנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

3 - יִקַּח אִישׁ לוּלָב בְּיַד יְמִינוֹ     - פְּרִי עֵץ הָדָר בִּשְׂמֹאל דִּינוֹ
     עֲצֵי הַיַּעַר אָז יְרַנְּנוּ            - מִלִּפְנֵי אֲדוֹן כָּל הָאֲדוֹנִים 


 לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

4 - דְּעוּ לָכֶם יִשְׂרָאֵל חֲבֵרִים       - דֵּין אִיהוּ הָדָר מְחֻבָּרִים
     נֵר מִצְוָה וְאוֹר תּוֹרָה מְאִירִים -  טַעַם וָרֵיחַ שְׁנֵיהֶם חוֹנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

5 - וּלְעֻמַּת לוֹמְדֵי דַת יְקוּתִיאֵל       -  כַּפּוֹת תְּמָרִים חֹק לְיִשְׂרָאֵל
     עֲנַף עֵץ עָבוֹת שׁוֹמְרֵי מִצְוַת אֵל  -  עַרְבֵי נַחַל אֲנָשִׁים רֵיקָנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

6 - דּוֹמֶה הַהֲדַס אֶל הָעֵינַיִם       -  וְהָעֲרָבָה לַשְּׂפָתַיִם
     לוּלָב צְלָעוֹת וְשִׁדְרָה בִּנְתַיִם  -  וְאֶתְרוֹג כַּלֵּב בְּתוֹךְ מַצְפּוּנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

7 - בַדֵּי הַהֲדַס הֵם לְזִכָּרוֹן          - שְׁלֹשָה אָבוֹת יְשֵׁנֵי חֶבְרוֹן
     עַרְבֵי נַחַל הֵם מֹשֶׁה אַהֲרֹן  -  נְבִיאֵי אֱמֶת צִירִים אֱמוּנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

8 - נִרְמָז בָּהֶם עוֹד שְׁמוֹ יִתְעַלֶּה    -  שֵׁם הַמְּיֻחָד בְּהֵהִי"ן מָלֵא
     בָּם נֶאֱמַר אָמַרְתִּי אֶעֱלֶה         -  בְּתָמָר אֹחֲזָה בְסַנְסִנִּים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

9 - חָכְמַת שְׁלֹמֹה בְּאֶתְרוֹג נִקְבַּע -  מַלְכוּת בֵּית דָּוִד נִקְרֵאת בַּת שֶׁבַע
     הֵ"א אַחֲרוֹנָה מִשֵּׁם בֶּן אַרְבַּע    - וְזֹאת בְּיִשְׂרָאֵל מִלְּפָנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

10 - סוֹדוֹת עֲצוּמִים וְגַם גְּדוֹלִים   -  בְּאַרְבַּע מִינִים הֵם כְּלוּלִים
       וְאֶל יוֹדְעֵי חֵן הֵמָּה מְגֻלִּים    -  שִׂפְתוֹתֵיהֶם שׁוֹשַׁנִּים שְׂשׂוֹנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

11 - יַעֲשֶׂה בָּהֶם אָדָם בִּתְבוּנָה  -   נִעְנוּעִים מִסְפָּר עֶשֶׂר וּשְׁמוֹנָה
      בִּקְרִיאַת הַלֵּל הוֹדוּ וְאָנָּא     -    לְשֵׁשׁ קְצָווֹת הָעוֹלָם פּוֹנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

12 - נוֹדֶה וּנְהַלֵּל יָהּ צוּר עוֹלָמִים      -  אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים
      לִשְׁמוֹר אֶת מִצְוֹתָיו כָּל הַיָּמִים    -  לְחַיּוֹתֵנוּ בְּקֶרֶב שָׁנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

13 - חַי דָּר שָׁמַיִם צוּר מָגִנֵּנוּ     -  זְכוֹר לָנוּ בְּרִית אֲבוֹתֵינוּ
      קַבֵּל בְּרָצוֹן תְּפִלּוֹתֵינוּ         -  יִתְגַּדַּל שִׁמְךָ בְּשִׁיר וּרְנָנִים


לוּלָב וּמִינָיו לְעַם אֱמוּנִים אָבוֹא בָם אוֹדֶה שׁוֹכֵן מְעוֹנִים

 

13/10/08

קריאת שמע מרוקאי

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

שפל רוח

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

שופט כל הארץ

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

ידי רשים נחלשים

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

אלקי אל תדינני כמעלי

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

עת שערי רצון

פיוט הנאמר בעת הוצאת ספר התורה בשחרית, ויש הנוהגים לאמרו אחרי קריאת התורה לפני התקיעות . בהקלטה נשמע רק כמה בתים בשתי נעימות שונות. מחבר העקידה " עת שערי רצון " הוא הפייטן יהודה אבן עבאס שמוצאו מהעיר פאס שבמרוקו. שמו ושם בנו שמואל מופיעים באקרוסטיכון של השיר : עבאש מופיע בבתים עת , באחרית , אמר , שחר . יהודה מופיע בבתים : ידעו , הלכו , ויענה , דפקו , הכין. שמואל מופיע בבתים : שיחו , ממאכלת , ויהמו , אמר , לבריתך.
09/10/08

ה' יום לך אערוך

בפיוט הזה מנסים להתאים את המילים ללחן ולא מתחשבים בפיסוק המשפט . אני נותן אפשרות לפסק נכון מבלי לאבד את הלחן בפיוט זה מוקלט רק תחילה (אות י' )וסוף (אות ה')
09/10/08

אנא בקראנו לקול

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

כל נדרי 2

פיוט כל נדרי עד כמה שזכרוני מגיע ולפי מה שכתוב במחזור " זכור לאברהם" נאמר כפי שהושר בכל נדרי 1 . אך יש מקומות שהוסיפו את המילים הבאות "די נדרנא ודי ננדר" די אשתבענא ודי נשתבע וכ"ו
09/10/08

ריבונו של עולם

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

אנא ה' רחמיך יראו

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
09/10/08

לדוד מזמור

מזמור זה תופס מקום חשוב אצל המתפללים בבית הכנסת . הציבור בעל היכולת מוכן לשלם סכומי עתק כדי לזכות " בפתיחה של הפרנסה "
09/10/08

ה' נגדך כל תאותי

נאמר כרשות לנשמת כל חי
09/10/08

אלוקים אלי אתה

נאמר כרשות לנשמת כל חי . חובר על ידי ר' שלמה אבן גבירול שמו מופיע באקרוסטיכון אחרי מילות הפתיחה " אלקים אלי אתה " השם המופיע הוא "אני שלמה הקטן "ובבית האחרון מופיעה המילה " חזק "חנון , זכרני , בקראי . ( " ק' של בקראי " )
08/10/08

וידוי הגדול

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
07/10/08

אדיר ונאור

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו
07/10/08

ברוך אשר אשש דוק

הפיוט הזה נכתב על ידי הרב יצחק בן גיאת זצ"ל והוא משמש כעין פתיח לברכת "ברוך שאמר " ביום הכיפורים. ויש הקוראים אותו גם בראש השנה לפני " ברוך שאמר ".
24/09/08

שואף כמו עבד

בביצוע: ויקטור
מסורת: מרוקו